22 בנובמבר 2010

חוות דעת: Raynox DCR-250

לא פעם, שאלו אותי מה הדרך הטובה והזולה ביותר להיכנס אל עולם המאקרו. קיימות מספר שיטות מקובלות חוץ מרכישת עדשה יעודית. שיטות כמו טבעות הארכה או הפיכת עדשה. אך לשיטות אלה יש חסרונות גדולים מאוד בהשוואה למוצר הקטן עליו נדבר היום

לראשונה נחשפתי לריינוקס במהלך קורס צילום מאקרו שלקחתי בבית ספר של רועי גליץ והיה אז בהדרכתו של אלון קירה, אחד מצלמי המאקרו המוכרים והמוערכים בארץ. הופתעתי מאוד מהתוצאות שאפשר היה לקבל בעזרת חתיכת זכוכית בשווי כמה עשרות דולרים ומן הסתם מיהרתי לרכוש אחד כזה גם לעצמי.

כבר אז תהיתי, איך מוצר כל כך טוב וזול לא משווק בארץ. לצערי מאז חלפו יותר משנתיים, והמצב לא השתנה. עדיין המקום היחידי בו ניתן להשיג את הריינוקס הוא בחו"ל, הכי נוח ב EBAY. מחירו עומד היום על כ - 60$, לא כולל משלוח (בעיני חתיכת מציאה בהתחשב במה שהוא יודע לעשות).

לעמוד היצרן לחץ כאן


מפרט ומבנה 
DCR-250 מורכב מ 2 חלקים עיקריים. האלמנט האופטי והמתאם לעדשה. המתאם עצמו הוא קפיצי, ומתאים לכל עדשה שקוטר הפילטר שלה נע בין 52 ל 67 מ"מ. קוטר הפילטר של האלמנט האופטי עצמו הוא 49 מ"מ. במשקל של 60 גר', לא תרגישו אותו כשהוא מורכב על העדשה

העדשה עצמה מורכבת מ 3 אלמנטים ב 2 קבוצות, שלא כמו ברוב הדיופטרים הרגילים שאפשר למצוא בשוק, הפועלים על עיקרון של זכוכית מגדלת, כאן מדובר על מיני עדשה.

היצרן מציין עוצמת הגדלה של +8 דיופטר או X2 מיכולת ההגדלה של העדשה שברשותכם. כלומר על עדשה מאקרו יעודית, ריינוקס תספק לכם הגדלה של 2:1.

את העדשה ניתן להרכיב על כל עדשה או מצלמה קומפקטית בעלת תבריג סטנדרטי לפילטר או אחת שיש לה מתאם יעודי לאחד שכזה

על מצלמות עם חיישן APS-C המתאם יעבוד ללא האפלת פינות על כל עדשה בעלת אורך מוקד גדול מ 50מ"מ.
על מצלמות בעלות חיישן בגודל Full Frame העסק הופך ליותר בעייתי.
במקרה הזה יש 2 גורמים שמשפיעים על האפלת פינות בחיישן. הראשון הוא אורך המוקד של העדשה. השני הוא קוטר פיזי של האלמנט הקדמי. ככל שהוא גדול יותר ביחס לאלמנט של הריינוקס, ככה תקבלו יותר האפלת פינות.

להלן מספר דוגמאות של ריינוקס המורכב על עדשות שונות, והאפלת הפינות המתקבלת בצמצמים שונים (כל הצילומים בוצעו עם Canon 5D Mark II, כאמור, על מצלמות APS-C הבעיה הזאת לא קיימת)

Canon EF 50mm F1.4 - קוטר פילטר 58 מ"מ



Canon EF 100mm F/2.8 Macro USM - קוטר פילטר 58 מ"מ




Canon EF 700-200 F/4L IS @ 200mm - קוטר פילטר 67 מ"מ



איכות אופטית
מי שנכנס לתחום המאקרו, אמור להיות מודע לחשיבותה של אופטיקה איכותית בעדשות מאקרו. ריינוקס בהחלט לא מאכזבת כאן. למעשה היא כמעט ולא פוגעת בביצועים של העדשה עליה היא תורכב. הביצועים טובים לכל רוחב התמונה, אין עיוותי צבע, או כל דבר אחר שיכול להצביע על שימוש ב "תוספות" לעדשה המקורית


חוויית משתמש
על עדשת מאקרו יעודית, ריינוקס נותן הגדלה קרובה מאוד לסט טבעות הארכה שווה ערך ל 68 מ"מ, כלומר כמעט 2:1, כאשר השילוב של שניהם יניב הגדלה של כמעט 4:1. התמונות הבאות אמורות להמחיש על מה מדובר. (צולם עם Canon 50D)



בשביל להמחיש את ההבדל עשיתי השוואה גם עם עדשה אחרת שיש ברשותי,  Canon EF 50mm F/1.4




כפי שניתן לראות, ללא ריינוקס העדשה מצליחה להגיע להגדלה מקסימלית של 1:6.45 או X0.15 בלבד. עם ריינוקס היא מגיעה להגדלה מכובדת למדי של 1:1.7 או X0.58, שזה שיפור של כמעט 400%!

כשאני יוצא לצלם מאקרו, מעבר לכל הציוד הנלווה שאני שם בתיק, הריינוקס תמיד נמצא אצלי בכיס, בהישג יד. אחת הגדולות שלו היא קלות ומהירות ההרכבה. לוקח בדיוק שניה להרכיב או לפרק אותו מהעדשה בזכות התופסן בסגנון Snap On. זה בניגוד לאמצעים הנותנים תוצאות דומות, כמו מכפלים או טבעות הארכה, שמצריכים פירוק של העדשה עצמה.

עקב ההגדלות אליהן המתאם מסוגל להגיע, ייתכן ותחוו קושי מסויים בשימוש, לפחות בהתחלה. מרחק העבודה המינימלי לאובייקט המצולם מתקצר מאוד, וכך גם עומק השדה. מהר מאוד תגלו שבשביל להשיג עומק שדה סביר, אתם נאלצים לסגור צמצם עד כדי 16 או במקרים מסויימים אפילו יותר. הדבר מן הסתם ישפיע על כמות האור המגיעה אל החיישן, וסביר להניח שתצטרכו להשתמש במבזק בשביל להשיג מהירויות חשיפה סבירות.

צילום ללא חצובה בתנאי שטח יוכיח את עצמו כקשה עד קשה מאוד, שוב, בגלל הסיבות המפורטות לעיל.

סיכום
הדיופטר של ריינוקס אומנם לא התחליף המושלם לעדשת מאקרו יעודית, אך בהתחשב במחיר הנמוך ובאיכות אופטית משובחת, זה הדבר השני הכי טוב, בעיני. למי שרוצה להתנסות במאקרו ולקבל תוצאות באמת טובות, זה באמת מומלץ

יתרונות:
  • קל, קטן, לא תופס מקום בתיק
  • מגיע עם מתאם אוניברסלי המתאים למגוון רחב של עדשות, הרכבה ופירוק מיידיים
  • זול מאוד יחסית לתוצאות שהוא יודע להפיק
  • מצוין לחובבים בעלי תקציב דל שרוצים להתנסות בתחום וגם למתקדמים שרוצים עוד קצת קירבה
  • איכות אופטית מצויינת בהשוואה לדיופטרים אחרים בשוק

חסרונות:
  • יוצר האפלת פינות על רוב העדשות כשמורכב על מצלמת FF
  • יש צורך בסגירת צמצם דרסטית עקב עומק שדה זעיר
  • מוריד משמעותית את מרחק המיקוד המינימלי ומבטל אפשרות למיקוד באינסוף

תמונות שצולמו עם Raynox DCR-250 מורכבת על Canon 50D עם עדשת מאקרו 100מ"מ של קנון





    2 תגובות:

    1. הי דימה,
      תודה על האינפורמציה, בהחלט פתוח דלתות מעניינות בתחום ובעלות זניחה לעומת עדשות מאקרו שונות.
      יחד עם זאת, בבדיקה ברשת אודות הטבעות הללו, ניתן למצוא טבעות בדגמים MSN-202 / MSN-505 בעלי עוצמת הגדלה של 25 ו - 32 דיופטר (לעומת 8 בדגם שציינת).
      האם אתה יודע על מה החסרונות ו/או נקודות שיש לקחת בחשבון בעת שימוש בטבעות כאלו?
      על פניו, ההבדל במחיר זניח, ונראה כאילו התמורה הרבה יותר גדולה.
      שוב תודה,

      Oz

      השבמחק
    2. אהלן עוז
      אני מודע לקיומם של הדיופטרים שציינת
      לא התנסתי בהם, למעשה עד כמה שידוע לי רק אלון קירה עשה השוואה בין ה 250 ל MSN-202, והוא ציין שלמרות עוצמת הגדלה גבוהה יותר של 202, הוא פחות טוב אופטית מבחינת סטיות צבע ועיוותים בקצוות

      הדברים שיש לקחת בחשבון בעבודה עם דיופטרים כל כך חזקים הם בעיקר עומק שדה מזערי, שברוב המקרים ידרוש ממך לעשות Focus Stack

      דבר נוסף הוא מרחק עבודה קטן מאוד שבין היתר ידרוש שימוש בתאורת פלאשים

      אם המטרה שלך היא מאקרו קיצוני אז אולי הדגמים שהזכרת הם הדרך היחידה להגיע להגדלות כאלה בלי להיכנס לאמצעים קיצוניים יותר כמו היפוך ו הערמת עדשות. מניסיון שלי, הגדלה של 2:1 לכל היותר מספיקה ברוב מוחלט של מקרים

      השבמחק