18 בנובמבר 2010

הכל על גיבוי המידע במחשב

הדבר הכי יקר לנו, הצלמים, יותר מכל המצלמות, העדשות והציוד הנלווה, הוא התמונות אותן אנחנו מפיקים. בין אם מדובר בתמונה ספונטנית שצולמה במהלך בילוי עם חברים או צילום טכני שבוצע עבור לקוח, סביר להניח שזאת תהיה תמונה שבמקרה הטוב יהיה קשה לשחזר, במקרה הגרוע, יהיה מדובר באיבוד של רגע מונצח שלא יחזור על עצמו.

הסבירות שאדם ממוצע, בשבילו המחשב הוא רק אמצעי לבדיקת מיילים או עדכון סטטוס בפייסבוק, יגבה את המידע על הכונן הקשיח, היא שואפת לאפס בלשון המועטה. במקרה הכי גרוע, יצטרך להתקין מחדש את התוכנות ואולי יאבד תמונות מהסופ"ש ההוא בצפון.

אך לחובב צילום הפגיעה יכולה להיות הרבה יותר כואבת. ברוב המקרים, לכל תמונה מוקדשת מחשבה, לא מעט זמן נשרף במחשב על מנת להביא את התמונות למצב סופי בו הן יוצגו לקהל הרחב, או לפחות לחברים ומשפחה. וכשמדובר בכונן קשיח שהולך בגלל נפילת חשמל או חס וחלילה אסון גדול יותר, ייתכן ואותו צלם יאבד תמונות אותן הוא אסף, סידר, ועיבד במשך חודשים או אפילו שנים. והכל בגלל הגישה הכל כך מוכרת: "לי זה לא יקרה"

ישנם לא מעט דרכים לגבות תמונות או כל מידע חשוב אחר, אני אשתדל לעבור על כולן, מהזולות ועד ליקרות ביותר

דיסקים צרובים
פעם זה היה CD של 650MB... היום יחידת מדיה סטנדרטית היא DVD של 4.7GB שמסוגלת לאחסן 450-1000 תמונות JPEG באיכות מקסימלית, או 150-300 קבצי RAW. ישנן כמובן גם אופציות יקרות יותר, כמו DVD דו שכבתי המציע נפח איחסון כפול, HD DVD שמגיע ל 30GB וגולת הכותרת היא DVD Blu-ray שמגיע גם ל 50GB. ויש דיווחים על חברות שמפתחות מדיה לצריבה עד 100GB. אך אלה עולים לא מעט, וכשמדובר במדיה עדינה ופגיעה יחסית, הסיכון שנלקח בבחירת אפשרות זו, גדל. למעשה, בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב רק לפני שנים בודדות, היום גיבוי בדיסקים צרובים מתאים יותר לשירים או סרטים, או בהנחה שאתם רוצים לשלוח עותק עם תמונות למישהו שאתם מכירים

  • יתרונות השיטה: פשוט, זול, מדיה זמינה כמעט בכל מקום
  • חסרונות השיטה: חומר מתכלה, קריאה איטית, קשה מאוד לסידור ואירגון, הגיבוי לוקח יחסית הרבה זמן והתעסקות
  • עלות 1GB של איחסון: 1 - 3 ש"ח

זכרונות ניידים - דיסק און קי
היום כמעט לכל אחד מאיתנו יש אחד כזה. אמצעי נוח ויעיל להעברת מידע. קומפקטי, נוח ופשוט לשימוש. בשנים האחרונות הטכנולוגיה השתפרה, הקיבולת עלתה והמחירים ירדו. זכרונות ניידים נחשבים לאחד מאמצעי האיכסון האמינים ביותר (כמובן, תלוי ביצרן ובדגם הזיכרון) מהסיבה הפשוטה שאין להם חלקים נעים כמו בכונן קשיח, ומשטח רגיש למפגעים חיצוניים כמו במדיית צרובים. כל המידע נשמר על צ'יפ סיליקון שמאוד עמיד גם בהבדלי טמפרטורה ולחות קיצוניים. אומנם המחיר ליחידת איחסון עדיין גבוהה מאוד בהשוואה לאפשרויות גיבוי אחרות, העמידות שלו ונוחות השימוש בו הופכים אותו לאופציה לגיטימית

  • יתרונות השיטה: קטן, נייד, בעל חיבור USB. טוב כאמצעי גיבוי נוסף.
  • חסרונות השיטה: קטן! יחסית קל לאבד. נפח איחסון מוגבל. מחיר יקר מאוד ליחידת איחסון.
  • עלות 1GB של איחסון: 5 - 15 ש"ח

כונן קשיח חיצוני
המחירים שלהם ירדו פלאים בשנים האחרונות. באים במגוון גדלים ונפחים, החל מ 80GB ועד 2TB. חלקם הגדול מאפשר גיבוי בלחיצת כפתור. דגמים מסויימים מאפשרים חיבור לנתב ברשת ביתית וגישה נוחה ומהירה ממספר מחשבים המחוברים לרשת. למעשה, יש 2 אפשרויות, כונן בגודל סטנדרטי של 3.5" או כונן של מחשב נייד בגודל 2.5" במארז חיצוני עם חיבור USB. היתרון של הכונן הקטן הוא הניידות שלו ואפשרות לאחסן מחוץ לבית, דבר המגביר את הסיכויים לשמירה על מידע חשוב במקרה של פריצה, שריפה או כל אסון אחר.

  • יתרונות השיטה: מהיר ונוח מאוד לשימוש,  מצוין לגיבוי של כמות מידע גדולה, ניידות טובה בכוננים קטנים
  • חסרונות השיטה: פגיע לוירוסים, יש צורך בהרצת תוכנות גיבוי יעודיות והתאמת הגדרות לצרכים אישיים
  • עלות 1GB של איחסון: 0.2 - 0.8 ש"ח

ארנק דיגיטלי המבוסס על כונן קשיח
מכשיר קטן ושימושי. מגיע במגוון נפחים, ועם קורא כרטיסים מובנה. שימושי מאוד בעיקר לאלה בינינו שמרבים לטייל בארץ ובעולם ומצויין להורדת תמונות מיידית ואיחסונן. טוב בעיקר כאמצעי גיבוי נוסף. לי יש אחד והוא תמיד צמוד אליי, ככה שגם אם קורה משהו בבית, תמיד יש לי את כל התמונות שלי מגובות. מחירם נע בין 1500 ל 2500ש"ח, תלוי בנפח. ישנם דגמים שבאים ללא כונן קשיח וניתן להתקין בהם כל כונן שתרצו, לרוב בגודל 2.5" (כונן סטנדרטי של מחשב נייד)

  • יתרונות השיטה: קטן ונייד, טוב גם למטיילים שלא רוצים לסחוב איתם מחשב נייד להורדת תמונות, קורא כרטיסים מובנה ותמיכה בקבצי RAW, דגמים מסויימים מאפשרים שדרוג של כונן קשיח והגדלת נפח איחסון.
  • חסרונות השיטה: יקר כמעט פי 3 בהשוואה לכונן קשיח נייד קטן, למרות שהוא מציע תכונות נוספות.
  • עלות 1GB של איחסון: 3 - 5 ש"ח 

    זוג כוננים במערך RAID 1
    למי שלא מכיר את המושג, מערך RAID 1 הוא זוג כוננים קשיחים זהים מכל הבחינות (חברה, דגם, נפח וסוג החיבור), שמזוהים על ידי מערכת ההפעלה כמחיצה אחת, כאשר המידע שמועבר למחיצה זו מועתק ל 2 הכוננים בו זמנית. במקרה ויש כשל באחד הכוננים, המידע עדיין יהיה זמין בכונן השני שמהווה עותק מוחלט של אחיו חסר המזל.
    אם החשש היחיד שקיים אצלכם הוא "מוות טבעי" של כונן קשיח, אופציה זו היא אולי הכי נוחה ויעילה שיש. הבעיות מתחילות כשיש צורך בהגדרת מערך שכזה, תהליך שעשוי להוות בעיה ל "מאותגרים טכנולוגית" שבינינו. הדבר הראשון והחשוב ביותר שתצטרכו במקרה כזה הוא לוח אם שתומך במערכי RAID. היום רוב מוחלט של לוחות אם באים עם אופציה זו מובנית, אך אם יש לכם מחשב ישן יחסית, ייתכן ותצטרכו לרכוש כרטיס המאפשר חיבור של 2 כוננים במערך שכזה. עלותו של כרטיס כזה נעה בין 150 ל 450 ש"ח בארץ, תלוי באפשרויות הכלולות בכרטיס.

    • יתרונות השיטה: מרגע הגדרת המערך, הוא פועל אוטומטית לחלוטין, פשוט "שגר ושכח". העברת מידע מהירה ביותר בהשוואה לפתרונות גיבוי אחרים
    • חסרונות השיטה: כיוון שמדובר במערך פנימי במחשב, עדיין יש אפשרות לאיבוד מוחלט של מידע במקרה של גניבה או אסון אחר, אין אפשרות לשחזר קבצים ששוכתבו או נמחקו בטעות.
    • עלות 1GB של איחסון: 0.5 - 1 ש"ח

    יחידה חיצונית הפועלת במערך RAID 1
    אין צורך להרחיב הרבה. היום ניתן לרכוש יחידות מוכנות כדוגמת MyBook Mirror Edition של Western Digital, אשר פועלות על אותו עיקרון כמו השיטה המוצעת לעיל, עם הבדל קטן שכל המערך בא כמארז חיצוני עם ספק כוח נפרד, למעשה כונן קשיח חיצוני עם RAID 1 מובנה.

    • יתרונות השיטה: יחסית מהיר ופשוט להתקנה והגדרה אישית. אמינות גבוהה.
    • חסרונות השיטה: קצב העברת נתונים נמוך יחסית למערך פנימי
    • עלות 1GB של איחסון: 0.5 - 1 ש"ח

    שירותי איחסון וגיבוי באינטרנט
    בגדול, הסיפור מאוד פשוט. לרשותכם מבחר של חברות המציעות חבילות מגוונות של גיבוי בחוות שרתים חיצונית. אתם בוחרים את החבילה שמתאימה לכם ביותר מבחינת מחיר ונפח איחסון ובתמורה מקבלים את הגיבוי המושלם שמוגן מכל דבר אפשרי, חוץ מאולי פצצת אטום שתנחת ישירות על החווה.

    • יתרונות השיטה: ביטחון אולטימטיבי. לחוות שרתים יש מיגון ברמות הגבוהות ביותר. אפשרות לנפח איחסון בלתי מוגבל.
    • חסרונות השיטה: המחיר בהתאם. קצב הגיבוי תלוי בקצב העלאה של חבילת האינטרנט שלכם (בארץ - נמוך מאוד)
    • עלות 1GB של איחסון: החל מחבילות גיבוי קטנות שבאות בחינם ועד 250 ש"ח בחודש לנפח איחסון ללא הגבלה

    סיכום ומסקנות
    גיבוי מידע במחשב זה דבר שלדעתי כולם צריכים להיות מודעים לו, ולא רק הצלמים המושבעים שבינינו. קיימים לא מעט פתרונות בשוק, לכל צורך ומה שיותר חשוב - לכל כיס. המלצה אישית שלי, לגבות את המידע ב 2 מקומות לפחות, כאשר לפחות אחד מהם מחוץ לבית.
    כדוגמה אישית אני יכול לקחת את עצמי. כל התמונות שלי מאוחסנות ביחידת איחסון חיצונית שעובדת במערך RAID 1, בנוסף לזה יש לי ארנק דיגיטלי בנפח 500GB, אותו אני מעדכן בתמונות חדשות על בסיס שבועי, והוא תמיד צמוד אליי. שמעתי על צלמים שלא לוקחים סיכונים מיותרים ומגבים את הקבצים ב 3 ו אפילו 4 מקומות שונים, אם יש לכם את האפשרות והכוח, לכו על זה.

    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה