21 ביולי 2011

המדריך השלם לקניית ציוד צילום משומש [ חלק ב' - קניית עדשה ]


אחד היתרונות הבולטים של קניית עדשות משומשות, הוא כמובן המחיר הנמוך משמעותית. כיום ניתן למצוא בקלות יחסית עדשות במצב מצוין במחיר של כ 70-80% מעלותה של עדשה חדשה. לא רק זה, אלה שבלא מעט מקרים תגלו שהעסקה כוללת בונוס קטן ונחמד, בדמות פילטר או מגן שמש שלא נמכר עם העדשה במקור. הבונוס שיכול לחסוך לכם עוד כמה מאות שקלים.

רכישת עדשה משומשת גם מקצצת לכם בהפסדים, במידה ותחליטו למכור אותה בעתיד. באופן חד משמעי, אתם תפסידו הרבה פחות כסף במכירת עדשה משומשת מאשר במכירת עדשה שקניתם חדשה.

בניגוד למצלמות דיגיטליות שמתחדשות מידי שנה - שנתיים לכל היותר, גרסאות חדשות של עדשות טובות יוצאות אחת ל 5-10 שנים, לעיתים אף יותר. הבלאי הטבעי בעדשות מודרניות, בניגוד למצלמות דיגיטליות, הוא נמוך יחסית, כך שבמידה והעדשה לא קיבלה מכות, רוב הסיכויים שהיא תמשיך לעבוד ללא רבב במשך שנים ארוכות.
כך שלפני שאתם רצים להוציא ממיטב כספיכם על עדשה חדשה, כדאי מאוד לבדוק את שוק העדשות המשומשות, שכן רובן באות מחובבי צילום ששומרים עליהן היטב.

קיבלתם החלטה לרכוש עדשה משומשת? החלק השני של המדריך שלי יבטיח שלא תצאו עם לימון אופטי מהעסקה.

שלב 1 - יצירת קשר ובירור פרטים

כמו בחלק הראשון של המדריך, גם במקרה הזה צרו קשר עם המוכר וקבלו תשובות לשאלות הבאות:

1.      איפה ומתי נקנתה העדשה? האם היא עדיין באחריות? במידה והעדשה נקנתה בחו"ל, לאחריות אין משמעות של ממש, אלה אם כן מדובר במקרה נדיר למדי של אחריות בינלאומית, שעדיין תקפה. דבר כזה יכול להוות בונוס נחמד.
2.      האם העדשה ביקרה אי פעם במעבדה? זה כולל בין היתר כיולים ואיפוסים ולאו דווקא תיקונים של מנגנונים כאלה ואחרים.
3.      מה מצב העדשה? אל תסתפקו בתיאור המקובל בלוח מודעות מכירה כגון "מצב מצוין", "כמו חדשה" וכו'. בררו בפרטים האם קיימים סימני שימוש על גוף העדשה? האם האלמנטים האופטיים נקיים משריטות ואבק?
4.      מה כלול במכירה? האם המוכר מצרף את כל הניירת המקורית, כולל הוראות משתמש והאריזה המקורית של העדשה? יתכן וזה פחות חשוב לכם, אך הדברים הללו עשויים להעלות את הערך המוסף ולהקל עליכם במידה ותרצו למכור את העדשה בעתיד.
5.      מאיפה המוכר בארץ או איפה אתם יכולים להיפגש לבדיקה של העדשה? עדשות משומשות ניתן למצוא בכל טווחי מחירים. לעיתים, במקרה של עדשה זולה יחסית, ייתכן ופשוט תמצאו שזה לא משתלם לנסוע רחוק מידי.
6.      מחיר מבוקש? כדאי מאוד לברר מראש מה הטווח מחירים בו נמכרת העדשה שאתם מחפשים. עדשות שומרות על הערך שלהן בצורה משמעותית יותר טובה לאורח השנים, בהשוואה למצלמות. לעדשה במצב טוב נהוג להוריד כ 15-20% ממחירה כחדשה, אבל זה יכול להשתנות בהתאם להצלחת הדגם הספציפי. ישנן עדשות שנחשבות לפחות מוצלחות, שעשויות לאבד מערכן גם יותר, מהסיבה הפשוטה שאף אחד לא רוצה אותן.
שלב 2 - פגישה ובדיקה ויזואלית

כמו במקרה של מצלמות דיגיטליות, גם עדשות מומלץ מאוד לבדוק במקום שקט עם תאורה טובה, גם לחיפוש פגמים וגם לבדיקות תפעוליות. בדיקה מקיפה עשויה לקחת כ 20-30 דקות, ככה שחשוב לוודא שלא אתם ולא המוכר לא נמצאים בלחץ של זמן. דברים שרצוי להביא לבדיקה: חצובה, מחשב נייד, דף עם טקסט מודפס ומצלמה.

1.      בדיקה חיצונית של העדשה. סימני שימוש קלים יכולים להתבטא בעיקר במבריקות מסוימת של אזורים הבאים במגע עם הידיים. שריטות קלות ושפשופים על גוף העדשה, לא אמורים להדאיג אתכם, שכן הם לא פוגעים בתפקודה. אך מי שהשלמות חשובה לו, יכול לנסות ולהוריד מעט במחיר, במיוחד אם המוכר ציין בשיחה שקדמה לפגישה כי העדשה "כמו חדשה".  נערו את העדשה קלות והקשיבו להימצאות של רעשים מחשידים.
2.      הברזה של הפילטר. וודאו שההברזה נקייה ושלמה, נסו להרכיב פילטר, וודאו שהוא מתברג בצורה חלקה. במידה והעדשה מגיעה עם הפילטר, וודאו שהוא מתפרק בקלות.
3.      תושבת העדשה. אחד הסימנים שעשויים להצביע על פירוק והרכבה תכופים של העדשה, הוא סימני שפשוף על התושבת. וודאו שהתושבת תקינה והמסילות שלה ישרות ושלמות. וודאו שהמגעים האלקטרוניים נקיים מקורוזיה. במידה ותושבת העדשה עשויה ממתכת, וודאו שאין סימני פתיחה/סגירה על הברגים שמחברים אותה לגוף העדשה. סימנים כאלה עשויים להצביע על ביקורה במעבדת תיקונים במקרה הטוב, או פירוק ע"י אדם שלא הוסמך לכך, במקרה הפחות טוב. במידה והמוכר ציין במפורש כי העדשה לא עברה שום תיקונים, סימנים כאלה אמורים להדליק אצלכם נורה אדומה.
4.      טבעת מיקוד וזום. וודאו שהטבעות זזות בצורה חלקה ואחידה. בעדשות זום פשוטות יחסית, תיתכן התנגדות לא אחידה בטבעת זום, במעבר בין אורך מוקד קצר לארוך. כדאי לברר מראש אם התופעה קיימת בעדשה שאתם הולכים לרכוש. וודאו כי אין חופשים בין הטבעות לגוף העדשה.
5.      טבעת צמצם. במידה ומדובר בעדשה בעלת טבעת צמצם, וודאו כי ניתן לעבור בקלות בין הצמצמים והמעברים מאופיינים בקליקים ברורים ומדויקים. סגרו את הצמצם לערך המרבי וודאו כי עלי הצמצם שלמים ואין עליהם סימני שמן. (במידה ואין טבעת צמצם, את הבדיקה הנ"ל ניתן לבצע בשלב הבדיקה התפעולית)
6.      מפסקים. וודאו שלמות של מפסקי מיקוד ומייצב, במידה והם קיימים.
7.      מצב האופטיקה. התבוננו מקרוב הן באלמנט הקדמי והן באלמנט האחורי של העדשה. וודאו את שלמות הציפויים. וודאו כי אין שריטות על האלמנטים. שריטה קלה על האלמנט הקדמי לא אמורה להשפיע על איכות התמונה, במיוחד אם היא נמצאת בשוליים ולא במרכז, אך בהחלט יכולה להוות עילה לירידת ערך של העדשה. שריטה על האלמנט האחורי יכולה לגרום לשלל צרות ופגיעה באיכות התמונה, החל מירידה בקונטרסט ועד להבהקים לא סימפטיים במיוחד בתנאי צילום מאתגרים. התבוננו מקרוב דרך העדשה על שמיים בהירים או על מקור אור כלשהו. וודאו כי אין אבק בין האלמנטים (טרם הבדיקה, כדאי לוודא כי האלמנט הקדמי נקי מאבק, שלא יטעה אתכם). אם מדובר במספר אבקיקים בודדים, הדבר יכול להיחשב לתקין, במיוחד אם מדובר בעדשה שלא אטומה לאבק ולחות או אחת שידוע בתור "משאבת אבק".  אחת הסכנות הגדולות שקיימות לעדשות היא פטרייה. פטריות הורסות את ציפוי העדשה ובמקרים קיצוניים גם "צורבות" את פני השטח של האלמנט, דבר שפוגע בצורה דרסטית באיכות התמונה. בעדשה נגועה, ניתן להבחין בקלות יחסית בפטריות שנראות כמו כתמי מים על זכוכית בשלבים המוקדמים וכמו קורי עכביש שפזורים לרוחב אחד האלמנטים של העדשה, בשלבים מתקדמים יותר. ניתן לתקן את הנזק, אך ברוב המקרים עלות התיקון תעלה או תתקרב לעלותה של עדשה חדשה, דבר שהופך את התיקון ללא משתלם.
שלב 3 - בדיקה תפעולית

העדשה עברה את הבדיקות הנ"ל? הגיע הזמן לבדוק אותה על המצלמה

1.      בדיקת דיוק המיקוד האוטומטי (לא רלוונטי לעדשות בעלות מיקוד ידני בלבד). הרכיבו את העדשה על המצלמה ומקמו אותה על חצובה. פיתחו צמצם לערך המרבי שלו והעבירו את המיקוד למצב אוטומטי. אם העדשה היא קבועה, מקדו אותה על אובייקטים במרחקים שונים, החל ממרחק מיקוד מינימאלי ועד אינסוף. השתמשו בנקודת מיקוד מרכזית בלבד. במידה והבאתם איתכם מחשב נייד, רצוי להעלות אליו את התמונות ולבדוק שהמיקוד נופל היכן שתכננתם. לחליפין, אם הינכם בעלים של מצלמה בעלת מסך אחורי טוב מספיק, ניתן להסתפק בבדיקה גם בתוך המצלמה. במידה ומדובר בעדשת זום, בצעו את התהליך גם במספר אורכי מוקד.  במידה ויש בידיכם מצלמה בעלת אפשרות כיול פוקוס בעדשה  (focus micro adjustment), ניתן להבליג על סטיות קלות בפוקוס, שכן ניתן לתקן אותם בקלות יחסית דרך המצלמה בבית. במידה ואין לכם את האפשרות הנ"ל, רכישת עדשה שכזו היא על אחריותכם בלבד, שכן, סביר להניח שתצטרכו לשלוח אותה לכיול והתאמה לגוף המצלמה במעבדה מקצועית.
2.      בדיקת חדות ומרכוז האלמנטים.  מקמו את המצלמה על החצובה  ובניצב לדף טקסט שהבאתם איתכם. פתחו את הצמצם לערך המרבי ומקדו את העדשה על הדף, כאשר הטקסט ממלא את רוחב הפריים מצד לצד (אם מדובר בעדשה רחבה, רצוי להביא מספר דפים ולמקם אותם באותו מישור, כך שימלאו את כל הפריים. צלמו תמונה והעלו אותה למחשב. פתחו את התמונה בגודל מלא וודאו שמרכז התמונה חד בגבול הסביר. עברו על כל ארבעת הפינות של הצילום וודאו שחדות האותיות בכל הפינות זהה. אם גיליתם שיש הפרשי חדות דרסטיים בין הצדדים של התמונה, וודאו שוב שהמצלמה הייתה ניצבת לדפים. אם התופעה חוזרת על עצמה, סביר להניח שהעדשה בעלת סטייה במרכוז אחד האלמנטים. ניתן לתקן את הבעיה במעבדה מקצועית, דבר שעליכם לתאם מול המוכר במידה ואתם עדיין מעוניינים בעדשה (קיזוז עלות התיקון ממחיר העדשה או לחליפין טיפול בתיקון ע"י המוכר עצמו). במידה והעדשה עדיין באחריות, ניתן לבצע את התיקון במסגרתה.
3.      בדיקת מייצב. במידה וקיים בעדשה מייצב, וודאו את תקינותו. הביטו דרך העינית ולחצו חצי לחיצה על כפתור הצילום להפעלת המייצב. תוך כדי הפעולה הנ"ל נערו את המצלמה קלות מעלה - מטה. בצעו את הפעולה ב 2 מצבים, כאשר המייצב מופעל ו מכובה. במצב מופעל המייצב אמור "להחליק" את הרעידות בעינית. וודאו שאין רעשים חשודים בזמן שהמייצב פועל.
4.      בדיקת תקינות הצמצם. בעדשה בעלת שליטה אוטומטית בצמצם, סגרו את הערך במצלמה למקסימום אפשרי. השתמשו בכפתור ה DOF Preview, תוך כדי שאתם מסתכלים לכיוון העדשה. וודאו שעלי הצמצם נסגרים באופן מיידי עם לחיצת הכפתור. לאלה מכם שאין במצלמתם כפתור DOF Preview, ניתן לחליפין לעבור למצב BULB או כל מצב צילום אחד בו יש לכם שליטה על מהירות תריס נמוכה מספיק שתאפשר לכם לבחון את פעולתם ומצבם של עלי הצמצם.
5.      בדיקת תפקוד המפסקים. רוב העדשות המודרניות יכללו 2 מפסקים עיקריים, המעבר בין מיקוד ידני לאוטומטי והשני הפעלה/כיבוי של המייצב. וודאו ששניהם מתפקדים כראוי.
במידה והעדשה עברה את כל הבדיקות בהצלחה, היא תקינה, לפחות נכון לרגע הבדיקה. תתחדשו!

7 תגובות:

  1. מ-צ-ו-י--י-ן
    תודה רבה דימה

    השבמחק
  2. מדריך מצוין. עזר לי מאוד :)

    השבמחק
  3. בלוג מצויין! במקרה הגעתי אליו ואמשיך לעקוב כמובן..

    השבמחק
  4. בלוג מצויין! במקרה הגעתי אליך ואמשיך לעקוב כמובן.. נהנה!

    השבמחק
  5. מדריך מצויין אני מקווה מאוד שבעזרתו אני יוכל לדעת שבחרתי נכון :)

    השבמחק
  6. אחלה מדריך! תודה דימה.

    השבמחק