8 ביולי 2011

המדריך השלם לקניית ציוד צילום משומש [ חלק א' - קניית מצלמה ]



קצב ההתפתחות הטכנולוגית בעשורים האחרונים גרם להצפת השוק במכשירים חדשים מידי שנה. ההתפתחות הזו מן הסתם לא פסחה גם על עולם הצילום. מידי שנה יוצאים דגמים חדשים של מצלמות ולא מעט חובבי צילום מוצאים את עצמם במרדף אינסופי אחר הטכנולוגיה.


אך האם עצם העובדה שיצא דור חדש למצלמה, אומר שהדור הקודם נהיה פחות טוב? ממש לא. שוק המצלמות המשומשות מוצף היום בדגמים שעד לפני שנה-שנתיים היו נחשבים לשיא הטכנולוגיה, ובידיים הנכונות מסוגלים להוציא תוצאות מצוינות. וכל זה במחיר נמוך משמעותית מקניית ציוד חדש.
אך עם זאת, המון צלמים חובבים נרתעים מקניית ציוד משומש מסיבות כאלה ואחרות. בין אם זה חוסר אחריות של היצרן או פשוט כי הם לא יודעים מה לחפש ומה לבדוק בציוד המשומש כדי לא לקנות חתול בשק
המדריך הזה בא לתת מענה בדיוק לאותם אנשים ולמזער את הסיכויים לקנות ציוד פגום.

שלב 1 - יצירת קשר ובירור פרטים

אז ראיתם מודעת מכירה באינטרנט או שמעתם ממכר על מישהו שמוכר ציוד. השלב הראשון הוא יצירת קשר עם המוכר ובירור פרטים בסיסיים אודות המצלמה. עצה שלי, אל תנסו ליצור איתו קשר במייל או לשרשר שאלות בפורום בו הוא פרסם. בהנחה שהוא ציין מספר טלפון, פשוט תתקשרו, הרבה יותר נוח, מהיר ויעיל. בתום השיחה, תוודאו שקיבלתם תשובות לשאלות הבאות:

1.      איפה המצלמה נקנתה והאם עדיין קיימת אחריות?  אחריות היא עניין לא הכרחי, אך בהחלט בונוס נחמד כשמדובר ברכישת מצלמה משומשת. זה נותן שקט נפשי, לפחות לעתיד הקרוב. למה חשוב לברר איפה נקנתה המצלמה? בארצנו הקטנה, יש מספר קטן יחסית של חנויות צילום מקצועיות שאפשר לקנות בהן בראש שקט ובידיעה שבמקרה של בעיה תזכו ליחס ושירות טובים. מאידך, יש גם כמה חנויות ידועות לשמצה, ככה שגם אם המצלמה שנקנתה שם, עדיין באחריות, לא כדאי לבנות על זה שבהכרח תקבלו שם שירות.
2.      האם המצלמה ביקרה אי פעם במעבדת תיקונים? גם אם המצלמה עברה תיקון, לא צריך להיבהל. אך חשוב מאוד לברר מה בדיוק עבר תיקון ובאיזו מעבדה. כמו כן, האם התיקון עדיין באחריות. במידה וכן, מומלץ לבקש מהמוכר לצרף את הקבלה על התיקון, במידה ותחליטו לרכוש את המצלמה
3.      האם הייתה בשימוש אינטנסיבי, עבודת שטח, צילום אירועים? מקובל לחשוב שמצלמות שהיו בשימוש מקצועי, נחשפו לבלאי מוגזם. במידה ומדובר בצלם אירועים, ספורט או טבע שעוסק בצילום למחייתו, רוב הסיכויים שזה נכון. מאידך, מצלמות מסדרות חצי מקצועיות ומעלה, נועדו לעמוד בתנאי צילום קשים מהרגיל. כל עוד הבעלים של הציוד דאג לשמור עליו, לא אמורה להיות בעיה
4.      במידה ויש אפשרות לבדוק, כמה "קליקים" עשתה המצלמה? אולי הנתון הכי חשוב שחייבים לבדוק ברכישת מצלמה משומשת. במיוחד אם מדובר בקניה מצלם מקצועי. אחד החלקים שנחשפים להכי הרבה בלאי במצלמה, הוא התריס. במצלמות ברמת כניסה המפעל מבטיח עמידות עד כ 50-100 אלף קליקים. במצלמות מתקדמות יותר המספר עשוי להגיע ל 150 אלף בעוד שבסדרות המקצועיות של רוב החברות, התריס מדורג ל כ- 300 אלף קליקים. כמובן שהמספרים האלה חסרי משמעות למדי בעולם האמיתי. הייתי עד למצלמות שהתריס שלהן כשל לאחר כמה מאות צילומים, ומצד שני גם ראיתי מצלמות  שעברו יותר מחצי מיליון חשיפות והמשיכו לעבוד כמו חדשות. אך עם זאת, הנתון הזה הוא חשוב בשביל הערכה כמה המצלמה עבדה בפועל.
5.      מאיפה המוכר בארץ או איפה אתם יכולים להיפגש לבדיקה של המצלמה? אנו אומנם חיים במדינה קטנה יחסית, אך נושא הניידות ושיקולים של זמן פנוי הם מאוד אישיים אצל כל אחד ואחד. יתכן מאוד שהמוכר נמצא במקום מרוחק מידי עבורכם, בשביל להפוך את הרכישה לכדאית. כמובן, מומלץ לבדוק אפשרות של מפגש באמצע הדרך
6.      מחיר? אחרון חביב אך לא פחות חשוב. מומלץ מאוד, עוד לפני יצירת הקשר עם המוכר, לברר מחירי שוק של הדגם בו אתם מעוניינים. מצלמות בשוק יד שנייה, יורדות בערכן בכ 20-40%, תלוי במצב המצלמה ובגילה. במידה ומדובר במצלמה בת יותר מ 4 שנים, המחיר עשוי לרדת גם לכיוון ה 50% מעלותה במקור
שלב 2 - פגישה ובדיקה ויזואלית

אז קיבלתם תשובות לכל השאלות והחלטתם להיפגש עם המוכר ולהתרשם מהסחורה. מיקום ו שעת הפגישה חשובים מאוד. מומלץ מאוד להיפגש בשעות הצהריים, במקום ציבורי ומואר היטב.  חשוב מאוד לוודא שלא אתם ולא המוכר לא נמצאים בלחץ של זמן. הבדיקה צריכה להיות מקיפה ובאווירה רגועה. מאוד מומלץ להביא איתכם מחשב נייד, שכן חלק מהבדיקות מצריכות חיבור למחשב.

1.      בדיקה חיצונית של גוף המצלמה. שריטות קלות ושפשופים לא אמורים להדאיג אתכם יותר מידי. גם שריטות עמוקות יותר לא ישפיעו על תפקוד המצלמה, אך בהחלט יכולות לספר את ההיסטוריה שלה והיחס אותו היא קיבלה. במידה והמוכר טוען שהמצלמה כמעט ולא הייתה בשימוש, פרטים קטנים עשויים לאמת או לפסול את הטענות. רוב מוחלט של המצלמות מגיעות מהמפעל בגימור שחור מט. עם הזמן ובהתאם לאינטנסיביות של השימוש, אזורים מסוימים בגוף המצלמה מתחילים לקבל פני שטח מבריקים יותר בעקבות מגע עם עור הידיים והשתפשפות בבגדים. דבר נוסף, אליו כדאי לשים לב הוא הבלאי של רצועת צוואר באזור החיבור שלה עם גוף המצלמה. מקומות נוספים שעשויים להתריע על בלאי, הם תושבת מבזק ותושבת העדשה.
2.      בדיקה של כל הכפתורים וגלגלות. וודאו שהכול זז חלק ולשום כפתור אין תחושה של "דביקות" או התנגדות.
3.      תושבת העדשה, בית מראה וחיישן. פרקו את העדשה או את מכסה הגוף. וודאו שכל המגעים נראים תקינים ונקיים. וודאו שהמראה ומסך המיקוד נראים נקיים וללא שריטות. הדליקו את המצלמה ותעברו למצב BULB. תנו לחיצה ארוכה על כפתור הצילום להקפצת המראה וחשיפת החיישן. וודאו שהחיישן נקי וללא שריטות. כמובן, חשוב לוודא שאתם נמצאים במקום סגור וללא רוח או אבק באוויר, שיכול להגיע לחיישן בזמן הבדיקה. אין לחשוף את החיישן ליותר מכמה שניות בודדות.
שלב 3 - בדיקה תפעולית

עד כה הכול תקין? אפשר לעבור לבדיקה תפעולית של המצלמה שתבחן את תקינות כל המנגנונים החשובים.

1.      בדיקת מערכת מיקוד. השתמשו בעדשה שלכם שממקדת היטב על גוף אחר מניסיונכם, או לחליפין תבקשו עדשה מהמוכר לצורך הבדיקה, במידה ואין לכם. בדקו את דיוק המיקוד בכמה אורכי מוקד, בצמצם הכי פתוח ובכמה טווחים.
2.      בדיקת פיקסלים מתים וחמים. הרכיבו את מכסה העדשה. עברו למצב M. צלמו תמונה עם חשיפה של שנייה אחת לפחות, ברגישות הכי נמוכה של המצלמה. השתמשו בתוכנה זו ע"מ לבדוק את הימצאותם של פיקסלים מתים.
3.      בית מראה. עיברו למצב צילום רציף. לחצו לחיצה ממושכת על כפתור הצילום. וודאו שמהירות הצילום תואמת את המפרט של המצלמה ושהמראה עובדת בצורה חלקה וללא רעשים חשודים. בדגמים מסוימים, מהירות צילום רציף מרבית מותנית בהגדרות המצלמה שנוגעות להסרת רעשים. במידה ונראה לכם שהצילום הרציף איטי מידי, בדקו את ההגדרות הללו. אם אינכם מכירים את תפריטי המצלמה, היעזרו במוכר. כמו כן, ודאו שאתם מצלמים במהירות חשיפה גבוהה מספיק, שתאפשר צילום רציף במהירות מירבית (לרוב, מעל 1/250 שניה)
4.      דיוק מהירות התריס. וודאו שהתריס לא מזייף במהירויות גבוהות. צלמו מספר תמונות במהירות חשיפה גבוהה ביותר (לרוב 1/4000 או 1/8000 שנייה). וודאו שהתמונה המתקבלת נראית תקינה. אם יש צורך, העלו את האסא לצורך הבדיקה.
5.      בדיקת מבזק. במידה ויש מבזק מובנה, בדקו שמנגנון ההקפצה עובד היטב. בדקו שהמבזק עצמו עובד בצורה תקינה. במידה ויש לכם מבזק חיצוני, בדקו את תושבת המבזק על המצלמה. וודאו שיש תקשורת מלאה, שכל המגעים תקינים ואין חופשים בין התושבת לגוף המצלמה.
6.      בדיקת כפתורים וגלגלות. וודאו שכל הכפתורים מתפקדים בצורה חלקה ואמינה.
7.      ניקיון החיישן. הרכיבו עדשה וסגרו את הצמצם לערך המרבי (11-16 לפחות). צלמו קיר לבן או לחליפין שמיים כחולים ללא עננים (ודאו שהשמש נמצאת מאחוריכם). הימצאות מספר גרגירי אבק על החיישן אינה קריטית, אם המספר גדול מ 5, תוכלו לבקש ניקוי חיישן מהמוכר או קיזוז הולם במחיר.
8.      בדיקת יציאות וחיבורים. וודאו שכל החיבורים החיצוניים של המצלמה תקינים ומתפקדים. העיקריים שבהם, חיבור USB וחיבור לכבל שחרור/שלט רחוק.
9.      בית סוללה ופתח כרטיס זיכרון. וודאו שאין קורוזיה על המגעים. בפתח כרטיס הזיכרון, וודאו שכל הפינים ישרים ותקינים
כל הבדיקות עברו בהצלחה? מזל טוב. נכון לרגע הבדיקה, המצלמה שמישה.
אם בכל זאת אתם מרגישים לא בקיאים מספיק בכל הנושא, או מעוניינים בבדיקה מקיפה, גם לרכיבים האלקטרוניים של המצלמה, תמיד תוכלו לפנות למעבדת שירות מוסמכת של היבואן, שתבצע עבורכם בדיקה ממוחשבת למצלמה.

5 תגובות:

  1. יופי של כתבה, דימה, ממש מועיל ביותר, לי אישית עזרת מאוד, תודה רבה, והמשך כך...
    גיל בן דרור

    השבמחק
  2. אחלה !
    Oren Hanania

    השבמחק